PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHĀRA KITĀBAH: STUDI KASUS MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA ARAB FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUMATERA UTARA

Authors

  • Bebi Khairani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Citra Sukma Ayu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Mita Atiqah Ginting Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Siti Saidah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Sahkholid Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/je.v2i1.125

Keywords:

Arabic, Mahārah Kitābah, Problems Learning

Abstract

In Arabic, there are four special skills, namely mahārah istimā, mahārah kalām, mahārah qirā'ah and mahārah kitābah. In understanding each mahara, there are of course its own difficulties or problems, especially in studying the mahara kitabah. In this research, the author will discuss Mahārah Kitābah, namely the problem of learning mahārah kitābah which often occurs among students, especially UIN SU Medan Arabic Language Education students class. This research uses qualitative methods with data collection techniques through interviews and the data analysis techniques used are qualitative descriptive. The results that the author got were that students of Arabic Language Education at the State Islamic University of North Sumatra had problems learning mahārah kitābah. Students find it difficult to write texts or explanations given by lecturers in Arabic, this is because some of them have educational backgrounds that do not support Arabic language proficiency, such as high school and vocational school

References

Amin, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Maharah Kitabah Dengan Metode Insyaiyah Melalui Model Pembelajaran Konstektual Pada Siswa Kelas XII IPA MAN 3 Balangan. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(1), 38–48.

Ariyanto, J., & Nurhayati, U. (2023). Problematika Pembelajaran Maharah Kitabah Di MTS Islam Al Mukmin Ngruki Cemani Grogol Sukoharjo 2015-2016. Sanaamul Qur’an, 4, 25–47. https://jurnal.stimsurakarta.ac.id/index.php/sanaamul-quran/article/view/51%0Ahttps://jurnal.stimsurakarta.ac.id/index.php/sanaamul-quran/article/download/51/23

Arkadiantika, I., Ramansyah, W., Effindi, M. A., Dellia, P., Perwita, D. P., Kandika, P. S., oktrisma, yesni, Studi, P., Informatika, T., Teknik, F., Pamulang, U., Astuti, A. dewi. D. P., Prawiyogi, A. G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., Firmansyah, M., Sujana, I. W. C., Kepada, D., Teknik, F., … Dariyadi, M. W. W. (2019). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 3, Issue 1). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/6709%0Ahttp://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-arab/article/view/39394%0Ahttp://infestasi.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/3809%0Ahttp://lpm.iain-jember.ac.id/download/file/DISKUSI_PERIODI

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Husein, B. (2020). Pentingnya Memahami Kesulitan Belajar Pada Siswa: Studi Kasus Di SD Muhammadiyah Karangwaru Yogyakarta. 7.

Jumriani, & Dkk. (2019). Problematika Pembelajaran maharah al-kitabah siswa kelas XI IPB SMAN 4 Bantaeng. 1, Hlm. 1-8.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al- Ta’dib Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 8(2), 82–98. https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/412

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15

Mustofa, D. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab : Kemahiran Al-Kitabah ( Arabic Learning Strategy : Writing Skills ). Jurnal Bahasa Arab & Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 178. https://journal.iaiddipolman.ac.id/index.php/loghat/index

Nasution, Sahkholid. (2016). Tadris Maharah Al-Kalam Fi Madrasah Tsunaiyyah Al-Lughah Al-Stanawiyah. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 10(2), 97. https://doi.org/10.18860/ling.v10i2.3262

Nasution, Sahkholid, & Ningrum, W. (2021). Pembelajaran Mahārah Kitābah Pada Masa Pendemi Covid-19: Menakar Kreativitas Guru Madrasah Tsanawiyah Di Sumatera Utara. Tifani, 1, 13–20.

Nasution, Sakholid. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab (M. Kholison (ed.); I). CV. LISAN ARABI.

Nurhuda, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha Arabic Language Education Journal, 4(1), 23–29.

Nurtresnaningsih, I. (2020). Problematika Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Serta Upaya Dalam Menanggulanginya. Alsuniyat, 1(1), 17–29. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24196

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, TARBIYA ISLAMICA ISSN (p): 2303-3819-; ISSN (E):, 1, 1–8. http://ojs.iaisambas.ac.id/index.php/Tarbiya_Islamica/index

Rosaliza, M. (2015). Wawancara Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Ilmu Budaya, 11(2), 71.

Rosyidah, A., & Basid, A. (2017). Analisis Diagnostik Kesulitan Belajar Maharah Al-Kitabah Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab Angkatan 2015 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa I Tahun 2017, 5, 89–108.

Sari, A. W. (2017). Analisis Kesulitan Pembelajaran Nahwu Pada Siswa Kelas VIII MTs Al Irsyad Gajah Demak Tahun Ajaran 2015/2016. Journal of Arabic Learning and Teaching, 6(1), 16–20.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatfi dan R & D. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

2024-04-08

How to Cite

Khairani, B., Sukma Ayu, C., Ginting, M. A., Saidah, S., & Nasution, S. (2024). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHĀRA KITĀBAH: STUDI KASUS MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA ARAB FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUMATERA UTARA. Jurnal Ekshis, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.59548/je.v2i1.125