BISNIS KALIGRAFI DALAM TINJAUAN EKONOMI ISLAM

Authors

  • Mulyadi Mulyadi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia
  • As Sauti Wahid Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/je.v2i1.130

Keywords:

Business, Calligraphy, Islamic Economics

Abstract

Calligraphy is part of Islamic art. Its appearance coincided with the spread of Islam in the ignorant Arab society until it spread to various parts of the world. Art that emerged as a result of Islamic civilization basically has a high meaning and value. Calligraphy is a work that has meaning because the work is an expression of divinity which is abstract in nature. Thus, calligraphy contains a communication between the artist and the Creator which is interpreted through expressions in painting or writing calligraphy from revelation (the Koran). In completing this study, researchers used the method of literature study. Literature study is a series of activities related to methods of collecting library data, reading and taking notes, and managing research materials. In running this business, calligraphy craftsmen are also oriented not only to seek worldly benefits but also to seek the pleasure of Allah SWT, calligraphy craftsmen have carried out several principles of Islamic economics, including the principles of divinity, justice, responsibility, and truth

References

Mardiati, T. (2013). Peran Usaha Air Minum Isi Ulang Dalam Meningkatkan Ekonomi Masyarakat Di Kecamatan Tampan Di Tinjau Dariperspektif Ekonomi Islam (Vol. 123, Issue 10). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Melfianora. (2019). Penulisan Karya Tulis Ilmiah Dengan Studi Literatur. Open Science Framework, 1–3.

Rekha. (2021). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Ekonomi Islam. Universitas Islam Negri Ar-Raniry.

Rohmah, U. (2017). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 21(2), 1689–1699.

Rohmah, U. (2017). Analisis Peran Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Prespektif Ekonomi Islam (Vol. 87, Issue 1,2).

Suharno, S., & Mukhtarom, A. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Seni Kaligrafi Al-Qur’an. Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan Tadarus Tarbawy, 3(1), 296–299. https://doi.org/10.31000/jkip.v3i1.4255

Azizah, S. N. (2017). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17 (2), 63–78.

Dian Irmawani, & Zuhrinal M Nawawi. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pada Ukm Kaligrafi Di Kota Medan (Studi Kasus Baroza Gallery). Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 1(4), 157–165. https://doi.org/10.56444/transformasi.v1i4.275

Iltiham, M. F., & Danif. (2016). Penerapan Konsep Etika Bisnis Islam pada Manajemen Perhotelan di PT. Syari’ah Guest House Malang. Jurnal MALIA, 7(2), 2–24.

Retiwiran, M. (2018). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Pada Masyarakat Dalam Meningkatkan Pendapatan Rumah Tangga Melalui Budidaya Tanaman Biofarmaka Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Petani Kencur Desa Fajar Asri Kecamatan Seputih Agung Kabupaten Lampung Tengah) (Vol. 6, Issue 1). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sarpika, L. (2010). Pola Kerjasama Perekonomian Dalam Bisnis Transportasi Laut Antara Etnis Cina dan Etnis Melayu di Desa Sejangat Kecamatan Bukit

Syafruddin. (2018). Strategi Pengelola Pasar Senggol Parepare Dalam Peningkatan Minat Pengunjung (Analisis Ekonomi Islam) (Vol. 53, Issue 9). Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (Stain) Parepare.

Nurhanah, S. (2019). Analisis Mengelola Brand Image Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada G Hotel Syariah dan Hotel Nusantara Syariah Bandar Lampung) (Vol. 561, Issue 3). Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Putri, N. A. (2018). Efisiensi Dampak Go-Jek Terhadap Kesempatan Kerja dan Kesejahteraan Masyarakat Dalam Prespektif Ekonomi Islam. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Noviyanti, R. (2017). Peran Ekonomi Kreatif Terhadap Pengembangan Jiwa Entrepreneurship di Lingkungan Pesantren : Studi Kasus di Pondok Modern Darussalam Gontor Putri 1. Jurnal Penelitian Ilmiah Intaj, 77–99.

Hasibuan, R. H., Arif, M., & Atika. (2023). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Pendapatan Pengrajin Dan Pengembangan Usaha Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus : Pengrajin Toto Jaya Bingkai Di Kecamatan Medan Area). Jurnal Manajemen Akuntansi (Jumsi), 13(1), 104–116.

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Mulyadi, M., & Wahid, A. S. (2024). BISNIS KALIGRAFI DALAM TINJAUAN EKONOMI ISLAM . Jurnal Ekshis, 2(1), 78–90. https://doi.org/10.59548/je.v2i1.130