ANALISIS SENI KALIGRAFI ARAB DALAM PENGEMBANGAN INDUSTRI KREATIF BERBASIS EKONOMI SYARI’AH

Authors

  • M. Dzaki Sholihin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Siti Aisya Rambe Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/je.v3i1.352

Keywords:

Arabic Calligraphy Art, Creative Industry, Sharia Economy.

Abstract

This research identifies the potential of calligraphy art in the creative industry through its aesthetic value and spiritual meaning. By applying sharia economic principles—fairness, transparency, and sustainability—this study designs an ethical and sustainable business model for the development of calligraphy art. In addition, this research explores the opportunities and challenges of the calligraphy industry, such as the global market, technological innovation, as well as capital requirements and competition. Design innovation and digital media are the keys to maintaining the relevance of this art in the modern era. Using qualitative methods and literature studies, the research results show that Arabic calligraphy art can become a leading sector of creative industries based on a fair and sustainable sharia economy.

References

Aditya, M. Z. (2024). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS ARAB SANTRI PESANTREN DARUL ARAFAH RAYA DELI SERDANG-SUMATERA UTARA. 2(2), 33–44. https://doi.org/10.59548/je.v2i2.192

Basar, S. B., Wardoyo, B. T., & Abdullah, F. (2022). INOVASI PENCIPTAAN SENI KALIGRAFI DENGAN TEKNIK OPEN MASKING DI KLUANG , JOHOR , MALAYSIA Innovation in Art Calligraphy With Open Masking Technique in Kluang ,. PROSIDING SEMINAR NASIONAL INDUSTRI KERAJINAN DAN BATIK, 4(1), 1–11.

Dian Irmawani, & Zuhrinal M Nawawi. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pada Ukm Kaligrafi Di Kota Medan ( Studi Kasus Baroza Gallery). Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 1(4), 157–165. https://doi.org/10.56444/transformasi.v1i4.275

Fadlan, M. (2023). Analisis Pemasaran Bisnis dalam Seni Kaligrafi. Jurnal Ekshis, 1(1), 56–64. https://doi.org/10.59548/je.v1i1.27

Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46

Harahap, F. R., Tambunan, K., & Ilhamy Nasution, M. L. (2024). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Kriya Pada Pengrajin Kaligrafi Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Toko Irjie Kaligrafi). Jambura Economic Education Journal, 6(2), 269–287. https://doi.org/10.37479/jeej.v6i2.25026

Harjawati, T. (2020). Model Pengembangan Industri Kreatif Berbasis Syariah Di Provinsi Banten. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 1(2), 187–206. https://doi.org/10.31000/almaal.v1i2.1934

Hasan, P. S., Hamdani, I., & Hakiem, H. (2023). Pemberdayaan Usaha Ekonomi Kreatif untuk Meningkatkan Pendapatan Ekonomi Keluarga Dalam Perspektif Ekonomi Islam: El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 4(6), 1765–1783. https://doi.org/10.47467/elmal.v4i6.3309

Hasibuan, R. S. (2024). PENGEMBANGAN INDUSTRI KALIGRAFI : PELUANG DAN TANTANGAN MENINGKATKAN. Jurnal Ekonomi, Syariah Dan Studi Islam, 2(2), 120–134. https://doi.org/10.59548/je.v2i2.173

Hidayati, N. L. (2024). TRANSFORMASI ESTETIKA ISLAMI DALAM DESAIN INTERIOR. 8(11), 250–260.

Ivlatia, S. M. (2023). Peran Dan Kontribusi Kaligrafi Dalam Dunia Kewirausahaan Guna Mengembangkan Sumber Daya Manusia. Jurnal Ekshis, 1(2), 28–36.

Nuha, A. A., & Sholeh, M. (2024). Analisis Visual Pesan Dakwah dalam Kaligrafi Kontemporer di Instagram. Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 10(2), 111–122.

Raida, S. A., Lestari, ; Mulyaningrum, Rakhmawati, I., Hani Hiqmatunnisa, ;, Ratih, ;, & Raharjo, L. (2024). Pengembangan Calligraphy on Leaf Skeleton Sebagai UMKM Pendukung Wisata Religi Kudus Berbasis Gusjigang. Abdimas Universal, 6(1), 125–132.

Salabi, A. (2024). Pengaruh Kaligrafi terhadap Perkembangan Seni Rupa di Dunia Islam. Filosofi: Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya, 1(4), 266–276.

Wahid, M. (2024). JEMBATAN BUDAYA DAN BISNIS : MEMANFAATKAN PESONA KALIGRAFI DALAM EKONOMI KREATIF Mafatihul Wahid teknologi yang tak kenal batas , integrasi antara budaya dan bisnis menjadi semakin penting . Di tengah memperkuat ekonomi kreatif . kaligrafi dalam ranah eko. Waralaba: Journal of Economics and Business, 1(1), 53–61.

Wandana, N. (2023). Inovasi Penggunaan Barang Bekas Dalam Berbisnis Kaligrafi. Jurnal Ekshis, 1(1), 66–73. https://doi.org/10.59548/je.v1i1.36

Downloads

Published

2025-04-21

How to Cite

Sholihin, M. D., & Rambe, S. A. (2025). ANALISIS SENI KALIGRAFI ARAB DALAM PENGEMBANGAN INDUSTRI KREATIF BERBASIS EKONOMI SYARI’AH. Jurnal Ekshis, 3(1), 77–95. https://doi.org/10.59548/je.v3i1.352