UPAYA KONSELING KELOMPOK ISLAMI DALAM MENGATASI PERILAKU MENYIMPANG PADA MAHASISWA DI PERGURUAN TINGGI ISLAM

Authors

  • Pandy Akbar Wirawan Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia
  • Beni Azwar Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia
  • Dina Hajja Ristianti Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia
  • Dewi Purnama Sari Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia
  • Aida Rahmi Nasution Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/ps.v2i2.452

Keywords:

Islamic Group Counseling, Deviant Behavior, Students

Abstract

This study aims to describe the efforts of Islamic group counseling in addressing deviant behavior among students at the Faculty of Ushuluddin, Adab, and Dakwah (FUAD) IAIN Curup. Islamic group counseling is a guidance approach that combines modern counseling techniques with Islamic teachings, such as reciting verses from the Qur'an, praying together, dhikr, and reflective discussions. The research method used a qualitative case study approach with observation, in-depth interviews, and documentation techniques. The research findings indicate that Islamic group counseling effectively helps students recognize the negative impacts of deviant behavior, enhance religious awareness, strengthen self-control, and build commitment to change. The counseling process is implemented through stages of planning, group formation, counseling sessions, and periodic evaluations. Although proven to have positive impacts, the program faces challenges such as a shortage of competent counselors and insufficient supporting facilities. Therefore, institutional support and collaboration with student organizations are needed to ensure that Islamic group counseling can be implemented sustainably as a holistic and contextual model for student character development.

References

Ana Dhiqfaini Sultan, Ana Fitriani, Ratna Wulandari. 2023. “Model Layanan Konseling Kelompok Islami Dengan Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa.” G-COUNS: Jurnal Bimbingan Dan Konseling 7 (2): 532–45.

Astuti, Martina Widya, Ridwan Ridwan, and Musifuddin Musifuddin. 2023. “Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Qur’Ani Teknik Terapi Penjangkit Sukses Untuk Meningkatkan Self Regulation Islami Siswa Kelas Akselerasi.” JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) 7 (2): 43–48. https://doi.org/10.29408/jkp.v7i2.24152.

Atika, Amelia, and Novi Andriati. 2023. “Konseling Kelompok Dengan Teknik Behavioral Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Siswa Slow Learner Di Sekolah Dasar.” EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4 (2): 1961–68. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.529.

Goni, Harid Said Al, Lina Wati, and Mirza Mochammad. 2024. “Fenomena Perubahan Perilaku Menyimpang Pada Permainan Judi Slot.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 10 (5): 424–35.

Harahap, Jumli Sabrial. 2024. “Efektifitas Konseling Kelompok Dalam Mengatasi Kecemasan Menghadapi Ujian Pada Siswa” 8 (2): 107–22.

Johan, Budi, Leoni Agustia Pratiwi, Paramitha Prameswari, Dina Ramadhani Fuhansyah, Helfa Nur Safitri, and Riskon Riskon. 2024. “Metode Konseling Kelompok Dalam Menumbuhkan Karakter Islam Pada Remaja.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) 4 (3): 1127–35. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.578.

Lestari, Rini, and Eka Pangestika Sujatmiko. 2023. “Konseling Kelompok Islami Untuk Menurunkan Kecemasan Caregiver Pasien Rawat Inap.” Jurnal Konseling Dan Pendidikan 10 (3): 564–71. https://doi.org/10.29210/165200.

Nike Wahyuni. 2021. “Efektifitas Konseling Kelompok Islami Dengan Teknik Permainan Mindfullnes Untuk Meningkatkan Regulasi Emosi Remaja Di SMP AL-AZHAR SYIFA BUDI.” Industry and Higher Education 3 (1): 1689–99. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288.

Nugroho, Achmad Bagas. 2023. “Penerapan Layanan Konseling Kelompok” 1 (2): 120–29.

Perdana, Addin Haris, and Annisa Arrumaisyah Daulay. 2023. “Efektivitas Bimbingan Konseling Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Dengan Menggunakan Teknik Hypnocounseling.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 6 (5): 2902–9. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1959.

Rahmadhani, Sri, and Alfin Siregar. 2023. “Pengaruh Konseling Islami Terhadap Peningkatan Religiositas Siswa.” Hikmah 20 (1): 1–12. https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i1.209.

Rahmawati, Roro Kurnia Nofita. n.d. “PENDEKATAN QUR ’ ANI DALAM MENJAGA KESEHATAN MENTAL SISWA PENDAHULUAN Kesehatan Mental Siswa Menjadi Perhatian Serius Dalam Dunia Pendidikan Kontemporer . Berbagai Studi Menunjukkan Peningkatan Signifikan Kasus Gangguan Kesehatan Mental Di Kalangan Pelaja” 1686.

Saragi, Muhammad Putra Dinata, Filry Syahira Sihombing, Putri Rahmadani Panjaitan, and Yulia Sari. 2022. “Penerapan Konseling Kelompok Dalam Perspektif Islam Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja.” Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 11 (1): 57–68.

Sari, N Respita. 2024. “Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Dalam Mengurangi Perilaku Membolos Siswa” 13 (001): 647–58. https://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36388.

Shofa, Azka Faila, and Abi Fa’izzarahman Prabawa. 2024. “Kajian Literatur: Terapi Istighfar Dalam Konseling Kelompok Behavioral Dapat Mengurangi Perilaku Bullying.” Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series 7 (3): 296–306. https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.91562.

Smk, Di. 2023. “Educativo: Jurnal Pendidikan” 2 (1): 306–14.

Zulkifli A , Ahmad Fauzi, Mulkiyan. 2022. “KONSELING KELOMPOK COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY DENGAN TEKNIK COGNITIVE RESTRUCTURING DALAM MENGATASI KENAKALAN REMAJA” 8 (2).

Downloads

Published

2025-07-23

How to Cite

Akbar Wirawan, P., Azwar, B., Hajja Ristianti, D., Sari, D. P., & Nasution, A. R. (2025). UPAYA KONSELING KELOMPOK ISLAMI DALAM MENGATASI PERILAKU MENYIMPANG PADA MAHASISWA DI PERGURUAN TINGGI ISLAM. Jurnal Psikotes, 2(2), 47–56. https://doi.org/10.59548/ps.v2i2.452