Filsafat Bahasa dalam Kajian Pendidikan Islam

Indonesia

Authors

  • Roni Subhan Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember, Indonesia
  • Alfiannisa Sawal Sugiharso Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember, Indonesia
  • Septisa Tadzkia Aini Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/js.v2i1.100

Keywords:

Islamic Education, Philosophy of Language

Abstract

Islamic education is an important aspect in forming a person's personality and spiritual understanding. In this context, philosophy of language plays a central role in understanding the nature of religious teachings and Islamic values. The study of philosophy of language is not limited to linguistic analysis, but also includes philosophical implications in the context of Islamic education.Understanding the philosophy of language allows you to delve deeper into the meaning of the verses of the Quran and Hadith and understand that language is the most important tool for communicating Islamic values.Therefore, the purpose of this article is to explain the relevance and contribution of language philosophy in the development of curriculum and teaching methods in Islamic education, thereby creating a deeper and more meaningful learning environment.

References

M. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 6(2), 269. https://doi.org/10.24252/ip.v6i2.5231

Has, M. H. (2015). Kajian Filsafat Hukum Islam Dalam Al-Quran. Journal Al-’Adl, 8(2), 57–69.

Masang, A. (2020). Kedudukan Filsafat Dalam Islam. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer. 11(1). 30–55. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/4910

Nuzli, M., Fajar, A., Rahmawati, H. K., T, F. C. H., Kurnaesih, U., Ahmad, S., Bahri, A. S., Suhilmiati, E., Meliani, F., Subaidi, H., Tantowi, H. A., Yumnah, H. S., & Sari, D. (2022). Filsafat Pendidikan Islam. http://publikasipips.ulm.ac.id/index.php/tmkm/article/download/174/38

Syarif hidayatullah. (2006). RELASI FILSAFAT DAN AGAMA (Perspektif Islam). Jurnal Filsafat, 40, 128–148.

Basyaruddin. Filsafat Bahasa Sebagai Fundamen Kajian Bahasa.

Hendri M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunikatif. Jurnal Kependidikan Isla, 3(2). 197-200

Asmuni A. (2017). Al-Quran dan Filsafat (Al-Quran Inspirator bagi Lahirnya Filsafat), 5(1). 12-14

Riza Amelia. (2012). Merancang Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Pendekatan Islami. Jurnal Pemikiran Islam. 37(1). 8-13

Prof. Dr. H. Rahardjo Murdjia, M. Si. (2015). Bahasa sebagai Media Dakwah. Diakses pada 27 Juli 2015. https://uin-malang.ac.id/r/150701/bahasa-sebagai-media-dakwah.html

Elihami E., Syahid A. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. Jurnal Edumaspul. 2(1). 85-87

Taufiq Wildan. (2016). Teori Asal-Usul Bahasa Dalam Literatur Islam Klasik. Jurnal al-Tsaqafa. 13(1). 152-154

Arman Lidya. (2018). Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Berdakwah, Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam. 9(2). 119

Farah Lady A, Muliansyah A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif, Jurnal Jurusan PBA. 19(1). 158

Downloads

Published

2024-05-19

How to Cite

Subhan, R., Sawal Sugiharso, A., & Tadzkia Aini, S. (2024). Filsafat Bahasa dalam Kajian Pendidikan Islam: Indonesia. Jurnal Sathar, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.59548/js.v2i1.100