DINAMIKA IDGHĀM PADA TASHRĪF FI'IL TSULĀTSĪ: ANALISIS SHOROF KLASIK DAN KONTEMPORER

Authors

  • Nurhayati Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/js.v3i1.366

Keywords:

Idghām, Triliteral Verb Morphology, Arabic Linguistics

Abstract

This study examines the dynamics of idghām in the tashrīf (morphological derivation) of triliteral Arabic verbs (fi‘il tsulātsī) through classical and contemporary approaches. Idghām, a phonological assimilation process, is not only fundamental in tajwīd but also crucial in Arabic morphology. Classical perspectives, as seen in the works of scholars like Sibawaih and Ibn Jinni, focus on traditional phonetic rules, whereas contemporary analyses apply modern phonological frameworks such as Optimality Theory. This research identifies various types of idghām including mitslayn, mutajanisayn, and mutaqāribayn and explores their influence on meaning and morphological structure. Findings reveal that idghām contributes to semantic intensification, articulation efficiency, and morphosyntactic harmony. The study emphasizes the need to integrate classical insights with modern linguistic theory for a comprehensive understanding of Arabic. The results aim to enrich Arabic language instruction and advance Arabic linguistic studies both theoretically and practically.

References

Abdul Mukit & Hanifuddin. (2025). PENERAPAN METODE AMSILATY DALAM MENINGKATKAN MUTU BACA KITAB KLASIK DI PESANTREN AS SAI’DIYAH 2 TAMBAKBERAS JOMBANG. TARBIYAH DARUSSALAM: JURNAL ILMIAH KEPENDIDIKAN DAN KEAGAMAAN, 9(01), 145–156. https://doi.org/10.58791/tadrs.v9i01.234

Abdullah, A. (2022). Ilmu Sharaf Dalam Pendidikan Bahasa Arab: Tantangan dan Solusi Pengajaran.

Abdullah, A. W., Ramli, K., & Pilliang, P. I. (2024). TRANSFORMASI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI PESANTREN TRADISIONAL DAN MODERN.

Adawiyah, S. R., Wasilah, W., Prasetyo, B., & Tilla, M. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Nahwu-Shorof dengan Buku Al-Mifta>h} li Al-‘Ulu>m: Studi di MTs Ponpes Sabiilillah Kayuagung.

Adhimah, S. (2023). Menguasai Nahwu dan Shorof: Pondasi Penting dalam Pembelajaran Bahasa Arab Modern di Sekolah Dasar. 01.

Habibi, N., & Sholikha, M. (2025). Aksiologi Metode Amtsilati sebagai Fondasi dalam Memahami Al- Qur’an dan Hadits. 3.

Hanani, N., Ahid, N., & Sufirmansyah, S. (2024). AN ECLECTIC APPROACH TO ARABIC LANGUAGE EDUCATION: IMPLEMENTING KITAB AL-AMTSILAH AT-TASHRIFIYAH IN MODERN INDONESIAN PESANTRENS. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 192–206. https://doi.org/10.15575/jpi.v10i2.38651

Hapianingsih, E., & Fadli, A. (2024). Analisis Kajian Linguistik Modern dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab, 7(2), 804–816. https://doi.org/10.32764/lahjah.v7i2.4638

Kamila, F. S. (2023). Pengaruh Perubahan Bentuk Kata Terhadap Makna Dalam Ilmu Sharaf.

Khalilurrahman, Mustadi, M., & Ainul Halim. (2024). Pengaruh Penerapan Metode Bernyanyi Terhadap Peningkatan Hafalan Mufrodat Kitab Amtsilatut-Tashrifiyah. DAARUS TSAQOFAH Jurnal Pendidikan Pascasarjana Universitas Qomaruddin, 1(2), 156–163. https://doi.org/10.62740/jppuqg.v1i2.143

Khuryati, A., Samad, D., & Alamin, N. (2023). Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Di Iain Kerinci: Studi Pada Materi Sharaf.

Lestari, R. J. (2025). At-Ṭāhlīl ās-Shārfy līī āl-Kālīmāt āl-Mustā’ārāh mīn āl-’Arābīyyāh īlā āl-Indunīsīyyāh fīī āl-Kutub ād-Dirosiyyāh āl-’Arābīyyāh bīī āl-Mādrāsāh āl-Islāmīyyāh. Mantiqu Tayr: Journal of Arabic Language, 5(1), 112–137. https://doi.org/10.25217/mantiqutayr.v5i1.5280

Nurbaiti, N. (2024). The Contribution of al-’Ilm Sharaf To the Development of Understanding Classical Arabic Grammar at Islamic Educational Institutions. Jurnal Al-Fikrah, 13(1), 112–121. https://doi.org/10.54621/jiaf.v13i1.876

Pertiwi, R. O., Sagala, R., & Sufian, M. (2025). EXPLORING TYPES OF I’LAL AND EFFECTIVE LEARNING STRATEGIES IN ARABIC LANGUAGE TEACHING. 10.

Pratnawaty, T., & Syahputra, D. (2021). Analisis Komparatif Distribusi Afiks Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia.

Rahman, A., Ainin, M., Rosyidi, A. W., Bahy, M. B. A., Nasution, S., & Karnel, M. I. A. (2024). ENHANCING SHARAF MASTERY THROUGH RISTEK MUSLIM DIGITAL DICTIONARY AND GOOGLE CLASSROOM AMONG ARABIC LANGUAGE STUDENTS. 8(2).

Rois, A., Farhisiyati, R. H., & Azizah, N. (2022). METODE PEMBELAJARAN KLASIKAL ILMU SHOROF PADA MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA ARAB FITK UNSIQ WONOSOBO.

Sekarsari, A., Abdillah, A., Aulia, A. E. P., & Mawada, A. (2022). The Role of Arabic in Islamic Education. Journal of Education.

Soma, N. (2024). Analisis Kajian Semantik Kalimat Verbal (Jumlah Fi’liyah) dari Segi Penggunaannya dalam Pembelajaran.

Umam, A. C. (2020). Metode Inquiry-Discovery Learning dalam Pembelajaran Shorof untuk Siswa- siswi MTs Nurul Ummah. Jurnal Pendidikan Islam, 1.

Wahidi, R. (2014). POLA-POLA PENGGUNAAN KATA ISIM DAN FI’IL DALAM AL-QUR’AN. 2.

Waskita, W. A. W., Ilahiyah, I. I., & Ansori. (2025). PENERAPAN METODE READING ALOUD DALAM MENGHAFAL AMTSILATI TASHRIFIYAH DI MASS TEBUIRENG JOMBANG. AL-I’ROBY: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 53–60. https://doi.org/10.33752/jbai.v2i1.7925

Zuhdiah, Z., Yahdi, M., & Rama, B. (2024). Karakteristik Pendidikan Islam Masa Klasik dan Modern. JUPEIS : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1), 35–41. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol3.iss1.998

Zuhriyah, L. (2023). POLA-POLA FI’IL TSULASI AL-MAZIDAH DAN FAIDAHNYA DALAM SURAT MARYAM (Analisis Morfologi).

Downloads

Published

2025-05-04

How to Cite

Nurhayati. (2025). DINAMIKA IDGHĀM PADA TASHRĪF FI’IL TSULĀTSĪ: ANALISIS SHOROF KLASIK DAN KONTEMPORER. Jurnal Sathar, 3(1), 62–73. https://doi.org/10.59548/js.v3i1.366