STRUKTUR KALIMAT DALAM BAHASA ARAB: TINJAUAN TEORITIS TERHADAP MUBTADA DAN KHABAR

Authors

  • Syaira Balqis Ananda Astia Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Ilfina Muttaqwiyatul Qudsiyyah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Ridha Shafa Athaya Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/js.v3i1.375

Abstract

This study aims to theoretically examine the sentence structure in Arabic, especially the elements of mubtada and khabar as core components in the number of ismiyyah (nominal sentences). In Arabic grammar, nominal sentences have their own uniqueness because they do not require verbs to convey information. Therefore, understanding the position and function of mubtada and khabar is very crucial for learners and researchers in the fields of Arabic linguistics, tafsir, and Islamic studies. This study uses a qualitative approach of the literature type by examining classical works such as Al-Kitāb by Sibawayh, Mughni al-Labīb by Ibn Hisham, and Al-Kashshāf by Az-Zamakhshari. The study is also strengthened by modern references to bridge theory with contemporary learning needs. The results of the study show that mubtada is generally in the form of isim ma'rifah known by the interlocutor, while khabar functions to complete the meaning with various forms such as mufrad, jumlah, and syibh jumlah. This study also highlights the phenomenon of taqdim wa ta’khir (reversal of order) used in rhetorical contexts. Understanding the mubtada-khabar structure has proven to be important in reading classical Arabic texts, including the Qur’an. Thus, this study contributes to enriching theoretical and applied understanding of Arabic syntax.

References

Ana Achoita. (2019). BAHASA ARAB DAN METODE PENGAJARANNYA. Tadris : Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Islam, 12(2), 19–32. https://doi.org/10.51675/jt.v12i2.20

Che Daud, A. F. (2015). Pengaruh Subjek dan Predikat dalam Pemahaman Teks Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40(1), 1–6. https://doi.org/10.17576/JPEN-2015-4001-01

Akmaliyah, A. (2016). MODEL DAN TEKNIK PENERJEMAHAN KALIMAT BAHASA ARAB KE DALAM BAHASA INDONESIA. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 16(1), 125–134. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v13i01.1836

Hidayat, N. S. (2014). ANALISIS KESALAHAN DAN KONSTRASTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.

Iskandar, M. L. (2017). STRATEGI PEMBELAJARAN MENULIS (KITABAH) BAHASA ARAB. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 6(1), 55–68. https://doi.org/10.24090/jimrf.v6i1.2712

Isya, M. (2020). Idiom Arab Dilihat dari Makna Tekstual dan Kontekstual. 12(1).

Kamal, M. S. (2019). PERBANDINGAN STRUKTUR KATA SIFAT DALAM BAHASA ARAB DENGAN BAHASA INDONESIA. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 8(2), 184. https://doi.org/10.22373/ls.v8i2.4562

Mahmuddin, R. (2018). Faktor-faktor Kebolehan al-Mubtada berupa Isim Nakirah dalam Kajian Ilmu Nahwu. Nukhbatul ’Ulum, 4(1), 463–474. https://doi.org/10.36701/nukhbah.v4i1.37

Nurbayan, Y. (2014). PENGARUH STRUKTUR BAHASA ARAB TERHADAP BAHASA INDONESIA DALAM TERJEMAHAN AL-QURʼAN. ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 21–28. https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1128

Nurul Fitriani, Rosidin, O., & Kartika Devi, A. A. (2024). Struktur Kalimat Bahasa Indonesia Dan Bahasa Arab Dalam Karya Habiburrahman El Shirazy (Studi Analisis Kontrastif). al-Ittijah : Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 15(2), 171–189. https://doi.org/10.32678/alittijah.v15i2.9307

Rahmawati, A. (2018). BENTUK INTERFERENSI SINTAKSIS BAHASA INDONESIA DALAM BERBAHASA ARAB. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 1(2). https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i2.5416

Rappe, R. (2018). Hal-Ihwal Jumlah Ismiyah Dalam Bahasa Arab. Shaut al Arabiyyah, 6(1), 1. https://doi.org/10.24252/saa.v6i1.5606

Rokhhmatulloh, N. (2022). Metode Pembelajaran Bahasa Arab.

Suib, M., Saputra, D., & Fidri, M. (2021). STRATEGI PEMBELAJARAN BERDASARKAN UNSUR-UNSUR BAHASA ARAB.

Umam, M. K., & Kuswahyuningrum, D. A. (2022). Analisis Kontrastif Struktur Kalimat Arab Dan Indonesia Serta Implementasinya Dalam Pembelajaran. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 4(2), 259–274. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v4i2.118

Downloads

Published

2025-05-29

How to Cite

Syaira Balqis Ananda Astia, Qudsiyyah, I. M., & Athaya, R. S. (2025). STRUKTUR KALIMAT DALAM BAHASA ARAB: TINJAUAN TEORITIS TERHADAP MUBTADA DAN KHABAR. Jurnal Sathar, 3(1), 95–102. https://doi.org/10.59548/js.v3i1.375