PEMIKIRAN HARUN NASUTION (RELIGIUS-RASIONAL) TENTANG PENDIDIKAN ISLAM DAN RELEVANSINYA DENGAN DUNIA PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER

Authors

  • Rosita Dongoran Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia
  • Maragustam Siregar Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59548/js.v2i2.339

Keywords:

Harun Nasution, Rational-Religious Education, Contemporary Education

Abstract

This article aims to analyze Harun Nasution's thoughts regarding religious-rational Islamic education and its relevance to the world of contemporary Islamic education. This research uses a type of library research (Library Research) where the researcher tries to collect library data, read, take notes, and process various information about Harun Nasution's thoughts regarding education and its relevance to the modern world, especially in Indonesia, through various related sources. The results of this research are explaining Harun Nasution's thoughts regarding Rational Islam with the aim of deepening the teachings of the Islamic religion through the use of rational religious thinking so that he is able to adapt to current developments and be able to solve problems, as well as explaining Harun Nasution's thoughts which emphasize the importance of moral aspects to be instilled in students who aims to shape student behavior and morals that are in line with Islamic teachings

References

Afriansyah, A. (2022). Implikasi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Harun Nasution di Era Modern. Journal Islamic Studies, 1, 71–82.

Awaliah, F., & Siregar, M. (2023). Pemikiran Harun Nasution (Religius-Rasional ) Tentang Pendidikan Islam. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(4), 1487–1495.

Dewi, D. R. (2019). Relevansi Pemikiran Pendidikan Islam Harun Nasution Dengan Pendidikan Era Modern Di Indonesia. As-Salam I, VIII (2), 169–188. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/1659/1508

Dinata, S. (2021). Pemikiran Harun Nasution (Religius-Rasional) Tentang Pendidikan Islam. An-Nida’, 45(2), 151. https://doi.org/10.24014/an- nida. v45i2.16535

Fikria Adira, H. (2023). Pemikiran Harun Nasution (Religius-Rasional) Tentang Pendidikan Islam Dan Relevansinya Dengan Dunia Pendidikan Islam Kontemporer. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 79–89.

Firdaus, S. U. T. (2017). Pembaharuan Pendidikan Islam Ala Harun Nasution (Sebuah Refleksi Akan Kerinduan “Keemasan Islam”). El-Furqania, 05(02), 166–184.

Hidayat, M. H. (2015). Harun Nasution Dan Pembaharuan Pemikiran Pendidikan Islam. Tadrîs: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 23–38.

Karwadi. (2022). Pendidikan Islam Ideal Menurut Harun Nasution. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 1–14. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.4178

Ma’rifatunnisa’, W., Rusydi, M. I., & Salik, M. (2022). Pembaharuan Pendidikan Islam Harun Nasution Dan Relevansinya Dengan Konsep Pendidikan Islam Era Society 5.0. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 8(1), 18. https://doi.org/10.31332/zjpi.v8i1.3487

Mubarok, A. S., Basri, H., & Hasibuan, H. R. (2023). Transformasi Pemikiran Harun Nasution: Menyongsong Pendidikan Islam Abad Ke-21. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 04(02), 75–88. https://doi.org/10.33853/jiebar.v4i2

Nasution, H. A. (2020). Relevansi Pendidikan Perspektif Harun Nasution (Religius-Rasional) Dengan Dunia Modern. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 12(2), 387–404. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v12i2.280

N., & Rohmadi, Y. (2021). Harun Nasution: Sebuah Pemikiran Pendidikan Dan Relevansinya Dengan Dunia Pendidikan Kontemporer. Jurnal Terapung: Ilmu - Ilmu Sosial, 3(2), 55. https://doi.org/10.31602/jt.v3i2.6016

Rahman, A. M. (2020). Pembaharuan Pendidikan Menurut Pemikiran Harun Nasution. Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman, 6(1), 8. http://journal.uim.ac.id/index.php/ahsanamedia

Downloads

Published

2025-03-22

How to Cite

Dongoran, R., & Siregar, M. (2025). PEMIKIRAN HARUN NASUTION (RELIGIUS-RASIONAL) TENTANG PENDIDIKAN ISLAM DAN RELEVANSINYA DENGAN DUNIA PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER. Shaf: Jurnal Sejarah, Pemikiran Dan Tasawuf, 2(2), 82–91. https://doi.org/10.59548/js.v2i2.339